April



Svejsan-Hejsan! Har lagt kameran på hyllan ett bra tag nu, funderade ett tag på att sluta med bloggen... Men så blev det inte. Nu är jag tillbaka med nya tag och jag tänkte att jag skulle börja fokusera min blogg mer på fotografi, t.ex. kanske ge lite redigeringstips och sådant, för det är det som jag verkligen tycker är roligt.
Jag tänkte börja med att berätta lite om min kamerautrustning...



Nikon D3100

Kostade då drygt 4000 kr, kommer inte ihåg exakt. Men jag köpte en med objektivet 18x105 istället för 18x55, och då blev det en aning dyrare, men det var det värt.

Det är en perfekt nybörjarkamera med ett perfekt grepp för mig, med lite större händer. Det finns en jättebra guide inbyggd i kameran där man kan lära sig grunderna. Så kameran är lätt värt pengarna.

Objektiv

Objektiv tillhörande min kamera, 18x105

Bra objektiv, fungerar till det mesta. Minus att det är svårt att ta närbilder, men annars väldigt, väldigt bra.

Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)

Kostade drygt 4000kr.

Riktigt bra macro-objektiv, blir finfina närbilder. Kan också användas till porträtt och en massa andra saker, funkar i princip till allt, därför har det nu blivit mitt favoritobjektiv.

Redigering

Till att piffa till mina bilder använder jag mig av Photoshop Elemtents, kostade ca. 1000 kr, inte lika bra som Photoshop CS5, men ändå riktigt, riktigt grymt!

Ibland kan jag även använda mig av Picnik, lätt att använda och gratis. Tyvärr finns inte sidan kvar så länge till...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0